Hoe mengen en rekken

mastering music

mastering. We leren hoe we het goed kunnen doen, welke gereedschappen beschikbaar zijn, hoe we de tracks kunnen tweaken en stretchen, en hoe we de verschillende gereedschappen en instellingen voor mixen en masteren onder de knie kunnen krijgen.

Laten we dus meteen beginnen met een aantal basisstappen voor het mixen en masteren.

Stap 1: Luister naar de audiotracks

Speel wat met de tracks die je gebruikt om zelf een gevoel te krijgen hoe ze werken. Zijn ze bevredigend om te horen als je ze solo speelt of zijn ze te druk? Zijn de volumeniveaus consistent of te luxueus? Krijg een gevoel voor de hele track terwijl je er doorheen werkt om Repeat events (als iets meerdere keren achter elkaar gebeurt, definitie van die gebeurtenis), Insert events (is dat vingerzetting of gewoon met één vinger spelen), delen van de frases (is dat baslijn of is het gewoon een monotone riff), Scratches (het starten en stoppen van het geluid, inclusief fades), en eventuele patronen (bv. alle achtste noten gelijk en hetzelfde als de eerste, of alle zestiende noten gelijk en hetzelfde als de tweede) te identificeren.

Als je een geluidsinstallatie hebt dieESTrings kan produceren, kan het de moeite waard zijn om een kwaliteitsdoorloop van de track door je soundcheck te doen. Als je er geen hebt, stuur me dan een e-mail voor aanbevelingen over de beste geluidsinstallatie voor mixen en masteren.

Stap 2: Globale timing instellen

We beginnen met de richting van de maner. Hoe snel of langzaam voelen de nummers ten opzichte van elkaar? Wees voorzichtig hier. Je wilt geen liedje dat langer doorloopt dan nodig is. We willen dat de energie van het liedje consistent aanvoelt. Dat is iets anders dat je misschien kunt bereiken met de Time stretching en de tweaking die je doet nadat je een liedje hebt dat loopt zoals je wilt.

Zorg ervoor dat het gevoel van het lied overeenkomt met het vaardigheidsniveau van de mensen die ernaar luisteren. Dit betekent niet dat je het vaardigheidsniveau moet evenaren, maar dat de piek van de vaardigheid aanwezig moet zijn in het gevoel van het liedje. Het lied kan hoge noten hebben en leuk zijn, maar mensen die te veel luisteren (itters) zullen horen dat er te veel aan de hand is en zullen misschien niet in staat zijn om het lied te internaliseren. Zij kunnen ook stoppen met luisteren naar het lied. Een geluid of stuk dat te bekend en te gemakkelijk is zal de luisteraar vaak herprogrammeren om te stoppen met luisteren. Maak niet de fout te denken dat je een meesterwerk moet hebben, zelfs als je delen van andere liedjes gebruikt, en denk in plaats daarvan in termen van creatieve expressie. Laat iedereen even stoppen en op adem komen.

Stap 3: Plaatsing van de luidsprekers

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is luidsprekerplaatsing veel belangrijker dan mensen beseffen. Je moet de luidsprekers plaatsen ten opzichte van een referentiebron zoals een menselijke stem, een piano, een basgitaar, of een synthesizer. De plaatsing zal van grote invloed zijn op het geluid van de track. Plaats ze ongeveer op de plaats waar de bron zou worden geplaatst. Als vuistregel geldt dat u links van de luidsprekers aan de zijkant van de muur moet gaan staan, weg van het publiek. Dit kan een betere kleuring van het geluid geven, aangezien het referentiegeluid wordt gefocusseerd om gekleurd te worden door de muren van de zaal. Ook wilt u de luidsprekers niet in het midden van de zaal plaatsen, maar wel op de plaats waar ze moeten staan om de meest nauwkeurige weergave te verkrijgen. Met andere woorden, gebruik uw gezond verstand!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *