Hoe haal je het meeste uit je zangeres

Songwriter

De term singer songwriter werd voor het eerst gebruikt door Paul Anka in de jaren 1970 (geschreven door Phrief &Marshall Hawkins in 1974) om een singer songwriter aan te duiden die in een band zat maar geen instrumenten bespeelde.

Het is niet gemakkelijk om een singer songwriter te zijn. Het vergt veel oefening om het vak aan te scherpen. Je moet weinig moeite hebben met je werk, want je kunt onmogelijk objectief zijn. Iets wat veel uitvoerende songwriters gemeen hebben, is dat ze na verloop van tijd het gevoel krijgen dat ze commerciële liedjes moeten produceren. Dat komt omdat het een strijd is om boven de massa gehoord te worden, niet omdat men eigenlijk beter is dan de rest.

Misschien heb je naar je liedjes op de radio geluisterd en gedacht dat je niet zulke goede muziek schrijft. Wel, dat is niet erg want er zijn veel intelligente mensen die ernaar luisteren. U moet er echter rekening mee houden dat u vaak alleen maar goed klinkt omdat het publiek niet uw beste werk hoort. Dit is vaak het geval bij zelfs de beste muzikanten, omdat zij vaak zeer bekend materiaal spelen.

De kunst is om muziek te kunnen maken die goed is en als je dat niet kunt, dan moet je fantastische muziek schrijven elke keer dat je speelt. Je publiek moet iets speciaals meemaken als je ze naar een ander niveau brengt.

Singer-songwriters staan vaak voor vele keuzes, aangezien er veel muzikanten en songwriters zijn die stuk voor stuk prachtige liedjes kunnen schrijven. Het echte probleem voor hen is echter uit te zoeken hoe ze hun muziek gehoord kunnen krijgen. Vaak weten beleidsmakers niet waar ze naar moeten luisteren en dat kan een groot obstakel zijn voor hun vooruitgang.

Daarom stel ik voor dat de singer-songwriter het proces van het aantrekken van een goed publiek begint met het leren kennen van invloedrijke mensen in de muziekindustrie. Je moet het netwerkproces goed gebruiken.

Eerst moet je getekend worden bij een platenmaatschappij. Het kan zijn dat je niet je eerste nummer mag kiezen en dat is niet erg. De platenmaatschappij zal een aantal beslissingen moeten nemen over welke specifieke nummers je op hun label zal plaatsen. Dit kan onder meer inhouden welk percentage van je honorarium door de maatschappij wordt betaald, welk aandeel in de publicatierechten je krijgt, of je een vast honorarium krijgt of niet, en ook of er van je wordt verwacht dat je klusjes opknapt zoals publiciteit, persberichten, promoties en optreden als gast bij optredens.

Als je ervoor wilt zorgen dat je je ontwikkelt als professioneel songwriter en ook je persoonlijke relaties met de juiste mensen wilt ontwikkelen, moet je de platenmaatschappij aanmoedigen om je bij andere getalenteerde artiesten te plaatsen. Dit gebeurt door middel van joint ventures, swapping, of samenwerkingen.

De taak om de juiste mensen te vinden die je kunnen helpen een contract te krijgen bij een grote platenmaatschappij kan behoorlijk verwarrend zijn. Je moet mensen benaderen van wie je denkt dat ze je kunnen helpen een contract bij een grote platenmaatschappij te krijgen. Er zijn veel muzikanten en bands in de wereld die niet bang zijn om je een kans te geven, ondanks het feit dat je geen budget hebt voor hun hulp. Dit is omdat je niet het geld hebt dat je nodig hebt en je zult het niet willen verspillen.

Lees meer:
Nederlandstalige blues

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *